
zaterdag, juni 17, 2006
Zwart-witfotografie blijft altijd
Er is al vaak gezegd dat het vak fotografie aan het verdwijnen is. En dat de zwart-witfotografie al helemaal ten dode is opgeschreven. Maar het blijft. Altijd.
Kadir van Lohuizen in NRC Handelsblad
Kadir van Lohuizen in NRC Handelsblad
donderdag, juni 15, 2006
Volkskrant vraagt lezersfoto's voor jubileumnummer
Woensdag 23 augustus rolt de 25.000ste Volkskrant van de pers. Wij waren 24.999 keer zelf aan het woord. Nu is de beurt aan ú, de lezer. Maak een originele foto van een Volkskrant-lezer met zijn krant. Hoe en waar maakt niet uit, als uw foto maar verrassend is. En zo pakkend dat onze fotografen hem graag gemaakt zouden hebben.
Jury: chef fotoredactie Arno Haijtema en fotograaf Raymond Rutting.
Uw inzending moet voor 4 juli bij de Volkskrant zijn. U kunt zowel per post als per e-mail inzenden onder vermelding van VK 25000.
Inzendadres : Redactie de Volkskrant, Postbus 1002, 1000 BA Amsterdam, of: 25000@volkskrant.nl
Alleen de winnaars krijgen bericht. Hun inzendingen worden geplaatst in de jubileumbijlage van 23 augustus.
Jury: chef fotoredactie Arno Haijtema en fotograaf Raymond Rutting.
Uw inzending moet voor 4 juli bij de Volkskrant zijn. U kunt zowel per post als per e-mail inzenden onder vermelding van VK 25000.
Inzendadres : Redactie de Volkskrant, Postbus 1002, 1000 BA Amsterdam, of: 25000@volkskrant.nl
Alleen de winnaars krijgen bericht. Hun inzendingen worden geplaatst in de jubileumbijlage van 23 augustus.
Een lesje in Photoshop
Photoshop-goeroe Scott Kelby geeft aanstaande maandag een lezing in Boekhandel Scheltema te Amsterdam over de nieuwste technieken met Photoshop.
Maandag 19 juni vanaf 10.30
Koningsplein Amsterdam
podium 2e etage
toegang gratis
Maandag 19 juni vanaf 10.30
Koningsplein Amsterdam
podium 2e etage
toegang gratis
Oranje-fotografen op de vuist
De paparazzi van de opiniebladen hopen op een glimp (van de Oranjevoetballers, red.) Na enig duw- en trekwerk slaat de fotograaf van Story (kan ook Weekend of Privé zijn) zijn gewaardeerde collega van De Telegraaf met gebalde vuist vol in het gezicht. En het WK is nog niet eens begonnen! Dat wordt lachen, dat wordt leuk.
Tom Egbers (Studio Sport) biedt de Volkskrant een kijkje in zijn WK-dagboek.
Tom Egbers (Studio Sport) biedt de Volkskrant een kijkje in zijn WK-dagboek.
Tentoonstelling 'De Spectaculaire Stad - Foto's van de toekomst'
Vandaag de dag wordt de beste architectuur niet zozeer gebouwd, maar getoond als glossy afbeeldingen: spectaculaire foto's verbeelden de schoonheid en potentie van stedelijke landschappen, iconische gebouwen en desolate interieurs. Het NAi laat deze wereld zien met foto's van groot formaat en een lyrisch karakter. De nieuwe steden van China, maar ook de meest doodnormale hoek van een straat in Duitsland of een kruising van verkeerswerken ogen in de tentoonstelling als een openbaring van wat de mens gemaakt heeft. Kunstenaars en fotografen richten hun camera op steden, uitzonderlijke gebouwen of vergeten hoeken van bestaande omgevingen.
Voor 'De Spectaculaire Stad' verzamelde het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) de beste werken van 30 Nederlandse en internationale toonaangevende fotografen en kunstenaars, waaronder Andreas Gursky, Thomas Ruff, Thomas Struth, Frank van der Salm, Edwin Zwakman, Bas Princen, Edgar Cleijne, Stéphane Couturier, Olivo Barbieri, Thomas Demand, Aglaia Konrad, Armin Linke, Andreas Gefeller, Francesco Jodice, Heidi Specker, Taiji Matsue, Michael Wesely, Jules Spinatsch, Karin Apollonia Müller, Naoya Hatakeyama, Todd Hido en Vincenzo Castella.
De fotowerken die te zien zijn in Zaal 1 zijn van groot formaat (variërend van twee tot vier meter breed) en tonen de beste voorbeelden van stedelijke fotografie van de laatste tien jaar. De fotografen opereren zowel binnen de beeldende kunst als binnen de architectuur en laten zien wat de invloed is van fotografie op het kijken naar een snel veranderende stedelijke omgeving.
Nederlands Architectuurinstituut (NAi) in Rotterdam
zaterdag 23 september 2006 t/m zondag 7 januari 2007
Voor 'De Spectaculaire Stad' verzamelde het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) de beste werken van 30 Nederlandse en internationale toonaangevende fotografen en kunstenaars, waaronder Andreas Gursky, Thomas Ruff, Thomas Struth, Frank van der Salm, Edwin Zwakman, Bas Princen, Edgar Cleijne, Stéphane Couturier, Olivo Barbieri, Thomas Demand, Aglaia Konrad, Armin Linke, Andreas Gefeller, Francesco Jodice, Heidi Specker, Taiji Matsue, Michael Wesely, Jules Spinatsch, Karin Apollonia Müller, Naoya Hatakeyama, Todd Hido en Vincenzo Castella.
De fotowerken die te zien zijn in Zaal 1 zijn van groot formaat (variërend van twee tot vier meter breed) en tonen de beste voorbeelden van stedelijke fotografie van de laatste tien jaar. De fotografen opereren zowel binnen de beeldende kunst als binnen de architectuur en laten zien wat de invloed is van fotografie op het kijken naar een snel veranderende stedelijke omgeving.
Nederlands Architectuurinstituut (NAi) in Rotterdam
zaterdag 23 september 2006 t/m zondag 7 januari 2007
woensdag, juni 14, 2006
Nieuwnieuws.nl steelt mijn foto
Werk ik tegenwoordig voor Nieuwnieuws.nl? Niet dat ik weet. Toch zie ik vandaag tot mijn verbazing een foto van mijn hand op twee webpagina's van die veelbezochte website opduiken.

Mijn foto van Jan Mulder kende u natuurlijk al, want ik plaatste hem ruim 2 jaar geleden op mijn website.

Nieuwnieuws.nl (opgezet door Geenstijl.nl en voor 40% eigendom van het Telegraaf-concern) mag nu zijn portemonnee opentrekken.

Mijn foto van Jan Mulder kende u natuurlijk al, want ik plaatste hem ruim 2 jaar geleden op mijn website.

Nieuwnieuws.nl (opgezet door Geenstijl.nl en voor 40% eigendom van het Telegraaf-concern) mag nu zijn portemonnee opentrekken.
Het Laatste Nieuws komt met zwakke smoezen over kloonfoto
Vandaag heeft Het Laatste Nieuws een bescheiden mea culpa geslagen naar aanleiding van hun knullige kloonknutselwerk.
Enkele zinsneden:
'Sommige deelnemers aan de witte mars zijn twee keer te zien....'
'Het heeft niets te maken met beeldmanipulatie. door een technische fout werd de kloonstempel ingeschakeld en werd een deel van de foto gekopieerd.'
Deze verklaring wordt door weblogger-journalist Patrick De Witte ontleed en in mootjes gehakt.
Enkele zinsneden:
'Sommige deelnemers aan de witte mars zijn twee keer te zien....'
'Het heeft niets te maken met beeldmanipulatie. door een technische fout werd de kloonstempel ingeschakeld en werd een deel van de foto gekopieerd.'
Deze verklaring wordt door weblogger-journalist Patrick De Witte ontleed en in mootjes gehakt.
dinsdag, juni 13, 2006
Wereldomroep gaat op zoek naar 'nieuwe' Rembrandt
Wie is de Rembrandt van Rijn van deze tijd? Hoe laten kunstenaars over de hele wereld zich door Rembrandt inspireren? Radio Nederland Wereldomroep gaat op zoek en organiseert de internationale wedstrijd 'Inspired by Rembrandt'. Beeldende kunstenaars overal ter wereld kunnen zich via de website rembrandt.rnw.nl voor de wedstrijd inschrijven. Inzet is een eenmalige workshop van de Gerrit Rietveld Academie in het kader van het Rembrandtjaar. De als best beoordeelde werken worden aan het eind van het jaar tentoongesteld. De wedstrijd 'Inspired by Rembrandt' wordt vanavond in het Rijksmuseum officieel gelanceerd door een van de juryleden: Corbino (fotograaf Maarten Corbijn). In december 2006 is de prijsuitreiking.
De Wereldomroep roept beeldende kunstenaars niet alleen via de eigen uitzendingen en websites (wereldwijd in negen talen) op om zich in te schrijven, maar benadert ook duizenden radiostations en kunstacademies over de hele wereld. Kunstschilders en fotografen kunnen zich t/m 30 september 2006 voor de wedstrijd inschrijven. Een jury zal vervolgens 10 deelnemers selecteren voor de halve finale. Van 15 oktober t/m 30 november 2006 bepalen mensen overal ter wereld via rembrandt.rnw.nl welke kunstenaar de competitie uiteindelijk wint.
De Wereldomroep roept beeldende kunstenaars niet alleen via de eigen uitzendingen en websites (wereldwijd in negen talen) op om zich in te schrijven, maar benadert ook duizenden radiostations en kunstacademies over de hele wereld. Kunstschilders en fotografen kunnen zich t/m 30 september 2006 voor de wedstrijd inschrijven. Een jury zal vervolgens 10 deelnemers selecteren voor de halve finale. Van 15 oktober t/m 30 november 2006 bepalen mensen overal ter wereld via rembrandt.rnw.nl welke kunstenaar de competitie uiteindelijk wint.
maandag, juni 12, 2006
Een Don-quote als dagsluiting
Soldiers firing rifles in war make ordinary pictures because without the action, the smell and the noise, you have no truth...
Don McCullin
Don McCullin
Meer foto's dan toeschouwers (Gastcolumn Karel De Weerdt)
Eén van de gevolgen van de digitalisering is uiteraard de gigantische toename van de kwantiteit van foto's die hier op de redacties aankomen. Omdat de kosten van productie en levering drastisch minder zijn dan vroeger.
Nu ikzelf, die helemaal nooit digitaal werkt omdat geen enkel toestel even goed naar mij luistert als mijn Leica, ben voor de rest wel een groot verdediger van de digitale fotografie an sich. Ik zal zelf de eerste zijn om toe te geven dat mijn eigen voorkeur voor analoog vooral ingegeven is enigzins emotionele waarden en vooral omdat ik een controlefreak ben. En mijn Leica heb ik onder controle, geen enkel digitale camera kan ik even vlot beheersen. Maar dat doet er allemaal in essentie niet toe. Ik eis wel degelijk van al mijn fotografen dat ze digitaal aanleveren. En ik ga niet doen alsof digitaal minder waardig is, want dat geloof ik niet.
Maar ik krijg wel het vliegend schijt van de enorme toename van foto's. We krijgen op de redactie tegenwoordig tussen de 5000 en 7000 foto's per dag. Agentschappen selecteren bijna niet meer (want doorseinen kost hun niets extra). En als twee grote leiders elkaar de hand schudden krijgen wij daar geen drie beelden van, maar onmiddelijk een stuk of 20. In die tsunami van foto's wordt het steeds moeilijker om verrassende beelden te zien zitten. Alleen al om heel dat aanbod te bekijken is er meer tijd nodig dan we hebben.
En dan is er het WK. En daardoor mag je bij het dagelijkse aanbod nog eens 2000 foto's per dag tellen, dit tot wanhoop van de ICT afdeling want ons systeem kan het niet snel genoeg verwerken. En tot frustratie van de fotoredacteur want ook hier krijgen we véél meer kaf dan koren. Niet alleen sportbeelden, maar van alles dat van dichtbij of van heel ver met voetbal te maken heeft stroomt hier de beeldbank binnen. Meer nog, naar aanleiding van het WK krijgen we zelfs foto's die helemaal niets met voetbal te maken hebben. Hoe bedoelt u? Ik zie hier een foto van Reuters met drie Boeddhistische monniken in Cambodja.

En de tekst is:
Cambodian Buddhist monks walk on their way to school in Phnom Penh, June 12, 2006. Phnom Penh patriarch Non Nget has told Cambodia's 40,000 Buddhist monks to remain passive while watching World Cup soccer games or be defrocked. REUTERS/Chor Sokunthea (CAMBODIA)
Kortom, we krijgen niet alleen foto's van iedereen die bezig is met het WK. We krijgen daarbovenop ook nog eens foto's van de mensen die niet bezig zijn met het WK.
(Nochtans lijkt het me dat de monniken gekleed zijn als fans van Oranje, maar dat zal een vergissing zijn).
Anyway, beste agentschappen: maak optimaal gebruik van het grotere aanbod om de kwaliteit van wat u ons aanbiedt op te schroeven. Maar wees aub iets selectiever.
Karel De Weerdt
Fotoredactie en documentatie
De Standaard/Het Nieuwsblad
Nu ikzelf, die helemaal nooit digitaal werkt omdat geen enkel toestel even goed naar mij luistert als mijn Leica, ben voor de rest wel een groot verdediger van de digitale fotografie an sich. Ik zal zelf de eerste zijn om toe te geven dat mijn eigen voorkeur voor analoog vooral ingegeven is enigzins emotionele waarden en vooral omdat ik een controlefreak ben. En mijn Leica heb ik onder controle, geen enkel digitale camera kan ik even vlot beheersen. Maar dat doet er allemaal in essentie niet toe. Ik eis wel degelijk van al mijn fotografen dat ze digitaal aanleveren. En ik ga niet doen alsof digitaal minder waardig is, want dat geloof ik niet.
Maar ik krijg wel het vliegend schijt van de enorme toename van foto's. We krijgen op de redactie tegenwoordig tussen de 5000 en 7000 foto's per dag. Agentschappen selecteren bijna niet meer (want doorseinen kost hun niets extra). En als twee grote leiders elkaar de hand schudden krijgen wij daar geen drie beelden van, maar onmiddelijk een stuk of 20. In die tsunami van foto's wordt het steeds moeilijker om verrassende beelden te zien zitten. Alleen al om heel dat aanbod te bekijken is er meer tijd nodig dan we hebben.
En dan is er het WK. En daardoor mag je bij het dagelijkse aanbod nog eens 2000 foto's per dag tellen, dit tot wanhoop van de ICT afdeling want ons systeem kan het niet snel genoeg verwerken. En tot frustratie van de fotoredacteur want ook hier krijgen we véél meer kaf dan koren. Niet alleen sportbeelden, maar van alles dat van dichtbij of van heel ver met voetbal te maken heeft stroomt hier de beeldbank binnen. Meer nog, naar aanleiding van het WK krijgen we zelfs foto's die helemaal niets met voetbal te maken hebben. Hoe bedoelt u? Ik zie hier een foto van Reuters met drie Boeddhistische monniken in Cambodja.

En de tekst is:
Cambodian Buddhist monks walk on their way to school in Phnom Penh, June 12, 2006. Phnom Penh patriarch Non Nget has told Cambodia's 40,000 Buddhist monks to remain passive while watching World Cup soccer games or be defrocked. REUTERS/Chor Sokunthea (CAMBODIA)
Kortom, we krijgen niet alleen foto's van iedereen die bezig is met het WK. We krijgen daarbovenop ook nog eens foto's van de mensen die niet bezig zijn met het WK.
(Nochtans lijkt het me dat de monniken gekleed zijn als fans van Oranje, maar dat zal een vergissing zijn).
Anyway, beste agentschappen: maak optimaal gebruik van het grotere aanbod om de kwaliteit van wat u ons aanbiedt op te schroeven. Maar wees aub iets selectiever.
Karel De Weerdt
Fotoredactie en documentatie
De Standaard/Het Nieuwsblad
zondag, juni 11, 2006
Leica past objectiefbajonet aan voor digitale M-serie
New 6-bit coding of Leica M system lenses for image optimization in connection with the planned digital camera model
Leica Camera will be giving the lenses of the Leica rangefinder system a new code on the bayonet ring in future to enable the planned digital Leica M camera to recognize the lens type. The information on the lens that is being used helps the camera to optimize image quality. All lenses leaving the factory from July 1st, 2006 onwards will have the new coding, although they can still be fully used with the current analog cameras LEICA MP and LEICA M7 as well as classic models built after 1954. Lenses in the current range as well as many earlier models can be retrofitted at the cost of the owner to benefit from the image optimization in the camera. The lenses are compatible with the planned digital M camera even without retrofitting, except that the additional features cannot be used.
The lens coding is called ‘6-bit coding‘ because six fields in the bayonet ring are marked in black or white to represent a number from 1 to 64 in binary code. The planned digital M camera reads this information optically and can identify the lens on the basis of this code. Apart from the improvement in image quality, this information is also written into the EXIF image file.
“On account of their legendary quality, nearly all Leica M lenses are ideal for digital use. However, the new 6-bit coding also uses the performance reserves in the image processing of the camera to give our customers the excellent image result they expect from Leica,“ says Rainer Bültert, product manager for the M system at Leica Camera AG.
Lenses bought in the past will be converted at the request of the customer for 95 euros at the Customer Service of Leica Camera AG in Solms or the Leica agencies of other countries. Many of the lenses made from 1963 onwards can be converted. A list of such models is available on the following pages or from the Leica Info-Service. The launch of the digital Leica rangefinder camera is planned for the second half of 2006.
Bron: Leica AG.
Leica Camera will be giving the lenses of the Leica rangefinder system a new code on the bayonet ring in future to enable the planned digital Leica M camera to recognize the lens type. The information on the lens that is being used helps the camera to optimize image quality. All lenses leaving the factory from July 1st, 2006 onwards will have the new coding, although they can still be fully used with the current analog cameras LEICA MP and LEICA M7 as well as classic models built after 1954. Lenses in the current range as well as many earlier models can be retrofitted at the cost of the owner to benefit from the image optimization in the camera. The lenses are compatible with the planned digital M camera even without retrofitting, except that the additional features cannot be used.
The lens coding is called ‘6-bit coding‘ because six fields in the bayonet ring are marked in black or white to represent a number from 1 to 64 in binary code. The planned digital M camera reads this information optically and can identify the lens on the basis of this code. Apart from the improvement in image quality, this information is also written into the EXIF image file.
“On account of their legendary quality, nearly all Leica M lenses are ideal for digital use. However, the new 6-bit coding also uses the performance reserves in the image processing of the camera to give our customers the excellent image result they expect from Leica,“ says Rainer Bültert, product manager for the M system at Leica Camera AG.
Lenses bought in the past will be converted at the request of the customer for 95 euros at the Customer Service of Leica Camera AG in Solms or the Leica agencies of other countries. Many of the lenses made from 1963 onwards can be converted. A list of such models is available on the following pages or from the Leica Info-Service. The launch of the digital Leica rangefinder camera is planned for the second half of 2006.
Bron: Leica AG.